Bezoek Maison et Objet in Parijs

Zo, ik zit. Na een stressvol half uurtje, waarbij Interieur Academie collega Bram mijn reddende engel was, aangezien de bus in Utrecht had besloten niet te komen en uitgerekend díe bus mij naar CS moest brengen voor mijn trip naar Parijs. Maar we rijden en wel in sneltreinvaart. De Thalys is echt een uitkomst mocht je Parijs eens willen bezoeken.

Ik ben onderweg naar Parijs om de beurs Maison&Objet te bezoeken.

Een van de beurzen die 2 keer per jaar georganiseerd wordt en waar alle nieuwe trends en ontwikkelingen op het gebied van design en interieur te vinden zijn.

De beurs viert zijn 25e verjaardag en kijkt deze editie de toekomst in. Centraal thema dit jaar is (Re)Generation. Wat zijn de verwachtingen, verlangens en mentaliteit van de nieuwe generaties? Millennials en GenZ’ers hebben al verschillende crises meegemaakt: een economische recessie, de vraagstukken en bijbehorende acceptatie van identiteit en genderneutraliteit maar natuurlijk ook de klimaatcrisis is actueler dan ooit. En deze generatie deinst er niet voor terug hier een mening over te hebben en actie te ondernemen. Ze geloven in een betere wereld en zijn bereid hier naar te handelen.

Hoe zien we dit terug in interieur?

Ik verwacht dat de hang naar natuur en de bewustwording van de klimaatverandering vooral in de nieuwe materialen goed zichtbaar zal zijn. Ik ga het met je delen tijdens mijn bezoek aan de beurs!

 

Gelijk al bij het betreden van de beurs, ik start in hal 6, vallen mij de organische vormen en natuurlijke materialen op. Ik zie heel veel gebogen hout, ronde vormen in zowel meubels als accessoires en heel veel zachte poeder tinten. De interieurs en producten die getoond worden ademen allemaal een bepaalde rust en harmonie uit. Geen schreeuwerige kleuren en strakke vormen maar vooral warmte en comfort.

In deze tijd waarbij onze maatschappij 24/7 in beweging is en overal prikkels zijn op het gebied van Social Media en andere online content, lijken de meubelmerken haarfijn aan te voelen dat we thuis meer behoefte hebben aan rust.

Ook onze “environment awareness” zien we terug in de nieuwe collecties: er worden heel veel eerlijke en duurzame materialen gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan kurk, hout, steen, metaal en natuurlijke textiel zoals wol.

De vormen die gebruikt worden zijn dus met name rond, puur en organisch en vooral bekleed met zachte aaibare texturen. Fluweel wordt nog steeds gebruikt maar wordt op de voet gevolgd door bouclé en teddy-stof. Iets wat ik nog niet eerder heb gezien en dus echt wel een up-coming trend vind.

Opvallend is ook het vele “cane webbing” dat te zien is.

Zowel in stoelen, tafels, kasten, als lampen zie ik het vlechtwerk terug. Kennelijk hebben veel designers de behoefte om oude ambachten opnieuw te laten zien en is het tevens een sterk en decoratief element.

Naast deze vormen en materialen zie ik ook veel ruwe vormen en materialen terug: beton, steen en hout. Niet gepolijst maar in zijn pure vorm, ruw en robuust. Deze materialen lijken ons vloeiend te verbinden met de natuur. We halen de natuur naar ons toe door middel van ons interieur en voelen ons weer verbonden met de natuur.

 

Na heel wat kilometers lopen en 8 hallen verder, heb ik een aardige indruk gekregen van al het nieuws op het gebied van interieur en trends.

Waar mijn persoonlijke voorkeur nog steeds uitgaat naar licht wonen met kleur, merk ik dat ik de spannende combinaties van natuurlijke materialen enorm kan waarderen. Misschien heb ik zelf ook wel behoefte aan wat meer rust en natuur om me heen. Het aanbod is er in ieder geval!

Met een hoofd vol inspiratie rij ik dinsdagavond weer naar huis.

Ik vind het een aanrader, Maison&Objet, en zou elke interieur-addict adviseren hier zeker eens naar toe te gaan.

 

Inge de Greeff, docent Interieur styling.

Interieuracademie erkent je talent!
Ontwerp door: Kracht Concept & Creatie | Ontwikkeld door Designers at Work | Copyright 2020

Hulp nodig?

Bel: 0314 368619 of

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.